søndag 8. september 2013

Amazing Gulrotkake!

Denne gulrotkaka er helt himmelsk god. Kaka er saftig, smaksrik og ostekremen er ubeskrivelig god!
På kafeer har jeg smakt noen kaker som har vært så gode, så nå ville jeg prøve å lage en som var like god. Når jeg fant denne oppskriftene på Trines matblogg , så måtte den bare prøves, og den er like god som de jeg har smakt på kafeer :)



Jeg valgte å ikke redusere sukkeret i oppskriften. Formen som anbefales er på 20x30 cm, men jeg valgte å bruke en IKEA form på 25x37 cm. Kaka ble passe høy i denne formen, og jeg valgte å ikke halvere ostekremen(den er bare så sinnsykt god!) som gjør kaka litt høyere. Fungerer også utmerket å lage den i en vanlig langpanne. Kaka blir litt lavere, og steketiden blir kortet ned til ca 30-40 min. Hvis man eier en kjøkkenmaskin med mulighet for raspefunksjon, er dette å anbefale! Stod nemlig å raspet gulrøttene for hånd når jeg laget denne kaka første gangen. Det er en mulighet, men det tar litt tid.

Her kommer oppskriften:


Ingredienser:


3 store egg
2,5 dl nøytral matolje (feks soyaolje, solsikkeolje eller druekjerneolje)
350 gram sukker (kan reduseres til 275 gram)
2 ts vaniljesukker
2 ts kanel
1/2 ts muskat
1/2 ss natron
1/2 ss bakepulver
325 gram hvetemel
100 gram mørk kokesjokolade, finhakket
400 gram gulrot, revet
1 1/2 eple, revet


Ostekrem (kan halveres):
200 gram romtemperert smør
500 gram melis
400 gram romtemperert kremost, naturell
3 ss vaniljesukker


Sett ovnen på 180 grader. Pisk sammen egg, sukker og olje til massen blir lys. Sikt i hvetemel og de øvrige tørre ingrediensene og bland røren forsiktig sammen. Rør i hakket kokesjokolade. Riv gulrøttene (Ca halvparten kan rives på den fineste delen av råkostjernet, og den andre halvparten på den groveste delen, men dette er ikke nødvendig). Skrell eplene og riv de også. Vend inn gulrøtter og epler i deigen.




Ha deigen i en liten, bakepapirkledt langpanne. I oppskriften anbefales en form på ca 20×30 cm. (Jeg brukte en IKEA form som måler ca 25×37 cm, og det fungerte veldig bra.) Stek kaken på rist midt i ovnen på ca 180 grader i ca 50-60 minutter. Sjekk med kakenål! Det er lurt å følge med godt med mot slutten av tiden. Steketiden varierer med ovnen og størrelsen på formen, mindre form lengre steketid, og omvendt. Avkjøl kaken i formen. Hvelv den ut og fjern bakepapiret. Sett kaken på et egnet fat.


Rør sammen romtemperert smør og melis til ostekremen. Pisk deretter inn romtemperert kremost og vaniljesukker. Bre ostekremen over den avkjølte kaken, og kaken er klar til servering! Ostekremen kan halveres, men det er den som gjør at kaka blir så innmari GOD!


Gulrotkaken kan fryses(uten ostekremen).

1 kommentar:

  1. Hei på deg!!
    Gratulerer så mye med bloggen din!
    Den gulrotkaka så bare deilig ut:) Skal prøves:)
    Klem Reidunn

    SvarSlett