mandag 9. september 2013

Sprø Pizza med Pesto

Jeg har hørt mye bra om et spesielt mel for pizza, som skal gjøre den ekstra god og sprø. Dette melet heter Farina tipo "0". Det er ikke så veldig lett å få tak i, men har du en Ica Maxi eller Ultra butikk i nærheten, så skulle det være mulig å få fatt i dette melet.


Denne oppskriften fant jeg på Trines matblogg og pizzabunnen ble utrolig god og sprø. For å prøve noe nytt og spennende gikk jeg for pizzafyllet med pesto. Man kan selvfølgelig mikse et eget fyll, men er man glad i pesto burde dette prøves.

Her er oppskriften på pizzadeigen:

5,5 dl pizzamel
2,5 dl vann (25-30 grader)(ca 40 grader ved bruk av tørrgjær)
25 gram fersk gjær(eller 1/2 pose tørrgjær)
ca 1/2 ts havsalt
en klype sukker
1 ss olivenolje

Ha mel, salt, sukker, gjær, olivenolje og mesteparten av vannet i bakebollen. Kjør blandingen i kjøkkenmaskin med eltekroker på lav til middels hastighet i ca 10 minutter. Spe eventuelt med mer vann dersom deigen blir tørr. Dekk bakebollen med lokk eller plast og la deigen etterheve til ca dobbel størrelse. Det tar en times tid, men du kan gjerne la den stå enda lengre om du har tid.
Har du ikke kjøkkenmaskin rører du ut gjæren i litt av vannet og rører deretter de øvrige ingrediensene sammen. Elt deretter så mye du synes du har tid og ork til, og sett til heving.

Etter heving kjevler du ut deigen til passe størrelse på et steke papir, slik at den passer steke brettet. Sett stekeovnen på 250 grader og sett brettet du skal bruke inn i ovnen. Brettet vil da varmes opp samtidig som temperaturen i ovnen øker. Legg fyllet på pizzadeigen.

Før jeg stekte den la jeg på dette pizzafyllet:

ca 1/2 glass Pesto
1 Mozzarella, i skiver
3-4 Cherrytomater, i skiver

Når ovnen er blitt varm, dra papiret med deigen på, over på det oppvarmede steke brettet. Sett det inn i midten av ovnen. Jeg måtte steke min pizza i ca 14 min, men følg med på slutten slik at den blir perfekt!

Rett etter at pizzaen var ferdig la jeg på noen strimler med spekeskinke.


1 kommentar:

  1. Mmmm den så god og sprø ut!!
    Du må gjerne bake den til oss i helga:)
    Klem Reidunn

    SvarSlett