tirsdag 17. september 2013

Blåbærmuffins

Mine gode kolleger på jobb er så heldige at de får teste mange av oppskriftene jeg legger ut her :) De er godt fornøyd med at jeg kommer med noen søtsaker av og til. Herlige og litt sunne(?) blåbærmuffins er noe av det de har fått servert. Disse fant jeg på Godt.no, og var enkle å lage og ble veldig gode. Jeg syntes de så litt rare ut når de kom ut av ovnen, på grunn av blåfargen på blåbærene. Så jeg brukte en buttercream som topping, og dekorerte dem med noen søte kuler. 



Oppskriften på ca 12 blåbærmuffins

Ingredienser:
180 g sukker
180 g smør, romtemperert
180 g hvetemel
3 stk egg
1 ts bakepulver
1 ts vaniljesukker
0,5 dl melk
150 g blåbær (ferske eller fryste)


Fremgangsmåte:
Forvarm ovnen til 180 grader. Rør smør og sukker lyst og luftig. Rør inn ett og ett egg. Sikt inn hvetemel, bakepulver og vaniljesukker og bland sammen så det blir en jevn masse. Rør inn melken til slutt. Friske eller frosne blåbær røres forsiktig inn i røren. Massen fordeles i omtrent 12 store muffinsformer. Stekes midt i ovnen i omtrent 25 -35 minutter.



Vanilla buttercream:

125 g mykt smør (lurt å la det ligge ute en god stund før man bruker det)
1 ts vaniljeessens
0,5 dl melk
6-8 dl melis
Konditorfarge -rød farge gir rosa buttercream

 

Til vaniljesmørkremen piskes mykt smør,vaniljeessens, melk og 2 dl av melisen i 2-3 min på middels hastighet. Smørkremen skal da vær luftig og smidig. Tilsett mer melis ca 1 dl om gangen, og pisk i ca 1 minutt mellom hver gang, til smørkremen er tykk og har god smøre konsistens.

Hvis man vil ha forskjellige farger på smørkremen må dette blandes inn i ulike skåler.

Smør kremen på toppen av de avkjølte muffinsene. Du får den karakteristiske fasongen ved å smøre ett tykt lag med smørkrem over hele muffinsen. Ta så en kniv/slikkepott og lag spiralmønster, eller annet mønster på muffinsen. Sett muffinsene kaldt i kjøleskap for at smørkremen skal stivne.

Vaniljesmørkremen må ikke settes i kjøleskapet før den smøres på muffinsene, oppbevar den i romtemperatur til den skal brukes. Pass på at muffinsene er helt kalde før kremen smøres på, ellers vil kremen smelte.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar