søndag 22. september 2013

Oreocupcakes

God søndag! Tidligere i uka hadde jeg med meg orecupcakes til kollegaene mine på jobb. Man kan trygt si at de gikk på høykant ned, og ble satt stor pris på :) De ble helt utrolig gode, og prikken over i'en var frostingen med oreobiter. Denne herlige oppskriften fant jeg på Passion4baking. Det er brukt 24 medium cupcakesformer i denne oppskriften. Jeg hadde ikke dette, så jeg brukte store cupcakesformer, og fikk ca 17 stk. Hvis du bruker store cupcakesformer vil jeg anbefale å lage mellom 12-15 stk istedenfor, jeg syntes mine ble litt lave. Jeg glemte selvfølgelig å ta bilde av cupcakesene når jeg var ferdig med å lage de, så jeg må låne et bilde fra passionforbaking.no
 
Bilde lånt fra passionforbaking.no
 
Da er det bare å finne frem forkle for her er oppskriften:
 

Oreocupcakes med oreofrosting
24 stk ved medium cupcakes former(ca 12-15 stk ved store cupcakes former)
 
113 g usaltet smør(romtemperert, må ikke å være usaltet)
3 store eggehviter (romtemperert, bør ligge ute ca 1time)
2.5 dl melk
250 g mel
1 ts. bakepulver
2 ts. vanilje extract/2 ts vaniljesukker
1/2 ts. salt
190 g sukker
45 oreo cookies (ca 3pk oreokjeks)

Ta halvparten av oreo kjeksene i oppskriften og ta dem fra hverandre. Legg dem i muffinsformer med krem-siden opp. Den andre halvdelen av oreo cookiesene uten krem spares for selve frostingen. Dette for å gi dem en enda bedre oreo cookies smak.
Pisk romtemperert smør til en fin, luftig krem. Tilsett melk og vanilje extract, og miks det sammen. Bland mel, bakepulver og salt, hell det i røra mens du mikser videre. Så tilsetter du sukker og mikser det 2 minutter til. Tilsett så eggehvitene, og miks det 2 minutter til på høy hastighet. Ta så resten av de hele oreo cookiesene og del dem i 2 eller 4, og bland dem med litt mel. Grunnen til å blande de med mel, er fordi da holder de seg på plass, eller så detter de ned når du steker cupcakesene. Bland de knuste oreo cookiesene i røra.
Fordel røra i de muffinsformene som du har lagt oreo cookiesene i. Fyll muffinsformene opp til 3/4 med røre. Stekes på 180 C i cirka 20-25 minutter.


  
Ostekremfrosting med oreo
 
600 g Philadelphia ost (romtemperert)
113 g smør (romtemperert)
2ts. vanilje extract/2ts vaniljesukker
400-450 g melis
knust oreo kjeks (de som ble igjen uten krem)
 
Miks sammen smør og philadelphia ost. Tilsett så melis og miks videre. Hell i vanilje extract. Hell så i litt knust oreokjeks som du har igjen av den andre halvdelen som du la underst i muffinsformene. Smør frostingen på cupcakesene. Dekorer med litt knust oreo cookies, og en halv oreo cookies på toppen.


 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar